Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste

Jedliśmy więcej truskawek w każdym kolejnym miesiącu sezonu – Kantar 2023

10 listopada 2023
w Aktualności
Czas czytania:4 mins read
A A

Sezon na polskie truskawki trwa od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Konsumpcja truskawek była najwyższa w historii w każdym letnim miesiącu – czerwcu, lipcu i sierpniu. W czerwcu konsumpcja była najwyższa w historii prowadzonego monitoringu. Ponad połowa Polaków uznała truskawkę za najlepszy symbol lata (56%). Wzrosty konsumpcji komentują dr hab. inż. Zbigniew Jarosz z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie oraz plantatorzy Weronika i Karol Maciejczyk.

„Konsumenci z roku na rok coraz bardziej doceniają zalety polskich owoców jagodowych. Widzimy imponujące wzrosty rodzimej konsumpcji. Należy się z tego cieszyć. Dzięki temu w codziennej diecie nas wszystkich spada udział bezwartościowego, śmieciowego jedzenia (fast foodów). Dla mnie osobiście szczególnie radosną informacją jest, iż >>królową<< owoców jagodowych na polskich stołach jest truskawka. Towarzyszy ona mojej rodzinie odkąd pamiętam. Wzrost konsumpcji jest również wyzwaniem dla plantatorów owoców jagodowych. Wkładamy mnóstwo sił aby owoce trafiające na rodzime stoły były smaczne i bardzo wartościowe. Wszystko to dla największego dobra jakim jest nasze zdrowie” – dr hab. Zbigniew Jarosz, dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.

Rosnąca konsumpcja

Na początku lata 2023 truskawka pobiła historyczny rekord ilości konsumentów – w czerwcu jadło ją aż 90% Polaków. Pod koniec lata truskawki jadło 33% Polaków, czyli 10,7 mln konsumentów.

To najwyższy wynik sierpniowych pomiarów od czasów pandemii. W sierpniu truskawki jadło 10,7 mln Polaków. W porównaniu do sierpnia 2022 roku truskawce przybyło 700 tys. nowych konsumentów.

„Śmiało możemy stwierdzić, że ten sezon był dla nas przełomowy. Zarówno pod względem zwiększenia nasadzeń, a co za tym idzie, także plonów, jak i pod względem sprzedaży detalicznej. Opieramy swoją pracę bardzo mocno na informowaniu klientów o lokalności naszych truskawek. Staramy się dotrzeć do jak najszerszego grona konsumentów. Edukujemy i zachęcamy do spożycia nie tylko truskawek, ale także wszystkich innych owoców jagodowych i warzyw sezonowych. Lokalność produktów jest dla nas niezwykle istotnym czynnikiem tak jak sprzedaż i kupno produktów” – zwracają uwagę Weronika i Karol Maciejczyk, „Truskawki od Karola”.

„W porównaniu z ubiegłymi latami widzimy znaczny wzrost konsumpcji truskawek. Poszerza się nie tylko stała grupa klientów, ale także ilość spożywanych przez nich owoców. To nas bardzo cieszy. Jako producenci mamy za zadanie nie tylko wyprodukować, ale później także sprzedać nasze produkty. A właśnie wzrost świadomości, co do jakości spożywanych produktów przekłada się bezpośrednio na ilość sprzedawanych przez nas owoców. Kampanie promocyjne owoców jagodowych, edukujące konsumentów, wspierające także rolników dają wymierne skutki w postaci znacznego wzrostu konsumpcji. Nasz sukces tegorocznych zbiorów i sprzedaży truskawek jest tego najlepszym dowodem” – oceniają Weronika i Karol Maciejczyk.

Truskawka symbolem lata

Truskawka to ulubiony owoc Polaków i jeden z jagodowych symboli lata. W sierpniowych badaniach ponad połowa Polaków właśnie truskawkę uznało za najlepszy symbol tej pory roku. Tak zadeklarowało 56% badanych, czyli 18,1 mln osób.

Najbardziej kojarzące się z latem owoce to, poza truskawką, czereśnie i maliny. Wśród jagodowych taką percepcję mają także borówka (23%), agrest (20%), czerwona porzeczka (18%) i czarna porzeczka (17%), jeżyna (16%), aronia (6%) i rokitnik (3%).

W sierpniu truskawki były trzecim najpopularniejszym owocem jagodowym. Więcej konsumentów znalazły tylko, będące w szczycie sezonu, maliny i borówki, które jadło odpowiednio 57% i 56% Polaków.

Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023

Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków.

Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku. Dostarcza informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów.

Badania realizuje Kantar Polska w ramach projektu CORE TEAM. Badania finansowane są z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Badanie realizowane są na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej. W formie wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.

Stale aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.

Ulubiony owoc Polaków

Więcej o walorach truskawki przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale Truskawki – 5 mitów, które warto obalić.

Czas na polskie superowoce

Rośnie konsumpcja owoców jagodowych. Podobnie udany sezon mają za sobą m.in. borówki – Borówki z każdym rokiem je coraz więcej Polaków – badania Kantar, 2020-2023 i porzeczki – Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023.

PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Poprzedni

Rio Mare i Fundacja WWF Polska kolejny raz RAZEM DLA OCEANÓW

Następny

Warszawa przygotowuje się do znaczącego rozszerzenia strefy czystego transportu (SCT), jednak nie bez kontrowersji. Proces konsultacji społecznych wzbudza dyskusje o braku referendum i możliwych konsekwencjach już od lipca 2024 r.

Redakcja EcoTaste

Redakcja EcoTaste

PowiązaneWpisy

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki
Aktualności

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

W sklepach mamy dwa rodzaje owoców - polskie i importowane. Dowiedz się, dlaczego to dwa różne produkty? Dlaczego owoce krajowe...

5 maja 2025
Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki
Aktualności

Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

Raportowanie środowiskowe stało się nieodzownym elementem zarządzania w nowoczesnych firmach. Z jednej strony, wynika to z rosnących wymagań prawnych, z...

18 lipca 2024
Następny
Warszawa przygotowuje się do znaczącego rozszerzenia strefy czystego transportu (SCT), jednak nie bez kontrowersji. Proces konsultacji społecznych wzbudza dyskusje o braku referendum i możliwych konsekwencjach już od lipca 2024 r.

Warszawa przygotowuje się do znaczącego rozszerzenia strefy czystego transportu (SCT), jednak nie bez kontrowersji. Proces konsultacji społecznych wzbudza dyskusje o braku referendum i możliwych konsekwencjach już od lipca 2024 r.

Ostatnie wpisy

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

5 maja 2025
Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

18 lipca 2024
Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

17 listopada 2023

Facebook

Produkty ekologiczne

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

29 września 2023
Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

24 lipca 2023
Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

16 lipca 2022
Jak zaplanować idealny piknik

Jak zaplanować idealny piknik

15 lipca 2022
Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

6 czerwca 2022
AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

19 kwietnia 2022

Archiwa

  • maj 2025
  • lipiec 2024
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Produkty
  • Zero waste

Tagi

barwnik butelka dieta dla dzieci drewniany Dzieci edukacja ekologia ekologiczny ekosystem emisja energetyka Energia fotowoltaika GDD HAPPY COLOR infrastruktura klocek konsument kosmetyk marnowanie żywności ochrona środowiska odnawialne źródła energii odpad owoc Papier plastik polimer Przemysł przyroda Recykling segregacja sklep Transport Unia Europejska Warszawa witamina wzrost sprzedaży zanieczyszczenia powietrza zdrowie Zero Waste ziemia zmiany klimatyczne środowisko żywność
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Eco Taste

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko

Eco Taste

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .