Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste

FOOD – od wzmocnienia potencjału organizacji konsumenckiej do edukacji konsumenckiej

19 czerwca 2021
w Aktualności
Czas czytania:3 mins read
A A

W ostatnich latach obserwujemy wyraźny rozwój edukacji żywieniowej. Nie mniej jednak, na szybko rozwijającym się rynku żywności i wobec mnóstwa czasem sprzecznych informacji, konsument może poczuć się niepewnie. Konsument powinien wiedzieć, jak czytać etykiety, aby wybory zakupowe były świadome, z korzyścią dla zdrowia i bezpieczeństwa. Coraz większa grupa konsumentów zwraca uwagę na jakość kupowanych produktów, sposób produkcji, ich wpływ na środowisko oraz problemy etyczne i odpowiedzialność społeczną producentów. Cena, która do niedawna była głównym kryterium wyboru, jest wciąż ważnym, ale nie jedynym argumentem przy podejmowaniu decyzji zakupowych.

Mając na uwadze zmiany zachodzące na rynku, Federacja Konsumentów zakończyła realizację rocznego projektu, który dostarczył konsumentom wiedzę, a Federacji możliwość zbudowania potencjału i pozycji znaczącego interesariusza na rynku żywności. W ramach projektu wyznaczone zostały priorytety dotyczące żywności, którymi powinna zająć się organizacja konsumencka, stworzono panel ekspertów, składający się z przedstawicieli środowisk naukowych, przeprowadzono badanie ankietowe, na próbie 1226 Polaków w wieku 18-65+ dotyczące poziomu wiedzy na temat żywności oraz ich oczekiwań edukacyjnych, badanie podsumowano raportem. Przeprowadzone zostały warsztaty dla doradców konsumenckich z oddziałów FK, którzy przekazali wiedzę konsumentom w 11 miastach, zamieszczono 23 artykuły na stronie internetowej i Facebooku FK, dotyczące m.in. systemów znakowania żywności, produktów ekologicznych, zakupu żywności przez internet, zapobieganiu marnowania żywności.  

Czas realizacji projektu przypadł na okres pandemii COVID-19, która znacznie ograniczyła naszą aktywność w wielu dziedzinach. Zwolnienie tempa życia pozwoliło nam na zastanowienie się nad czynnościami, które często do tej pory wykonywaliśmy w pośpiechu. Obecnie częściej przyrządzamy posiłki w domu, czy podczas zakupów spożywczych czytamy etykiety? Czy mamy wystarczającą wiedzę, żeby zrozumieć umieszczone na nich informacje? Czy wiemy, które produkty są korzystne dla zdrowia? FK postanowiła zbadać stan wiedzy konsumentów na temat żywności i odżywiania. Nie pytano wprost, czy konsumenci czytają etykiety, ale o to jak rozumieją termin „bezpieczna żywność”, czy świadomie dokonują wyboru stojąc przed sklepową półką lub w sklepie on-line, oraz jakie mają zwyczaje żywieniowe. Badanie przeprowadzono w czerwcu i lipcu 2020 roku. Składało się z trzech części. Pierwsze dwie zostały przeprowadzone w formie wywiadu telefonicznego, trzecia – na panelu internetowym. Wyniki badania w formie raportu dostępne: http://www.federacja-konsumentow.org.pl/271,zachowania-polskich-konsumentow-na-rynku-produktow-spozywczych–raport-z-badania.html 

Znając stan wiedzy i potrzeby edukacyjne konsumentów przeprowadzono warsztaty on-line dla lokalnych oddziałów FK, którzy przekazali wiedzę konsumentom w swoich społecznościach . Warsztaty lokalne odbyły się w marcu i kwietniu 2021 roku, a ich tematyka to: 

• Reklamacja żywności,

• Etykieta, opakowanie, substancje dodatkowe, żywność sprzedawana na wagę a prawa konsumenta,

• Data minimalnej trwałości a termin przydatności do spożycia,

• Suplementy diety,

• Racjonalne żywienie i problem marnowania żywności.

Działanie edukacyjne zostało wsparte infografikami „5 kroków świadomego konsumenta” opublikowanymi na stronie internetowej FK i Facebooku. 

Podsumowaniem projektu jest raport tematyczny określający wyzwania jakie stoją przed konsumentami, w tym cele Zielonego Ładu oraz potrzeby konsumenckie takie, jak dostęp do rzetelnej informacji o żywności, a także potrzeby związane ze zrównoważonym systemem żywnościowym, gdzie cena, jakość i aspekty środowiskowe są stawiane na pierwszym miejscu.

Więcej informacji o projekcie: http://www.federacja-konsumentow.org.pl/268,food–od-wzmocnienia-potencjalu-organizacji-konsumenckiej-do-edukacji-konsumenckiej.html  Projekt: „Capacity Building – Food: Policy, Lobbying and Education in Federacja Konsumentów” finansowany jest jako sub-grant z „BEUC Capacity Building Programme” finansowanego przez Komisję Europejską.

Tagi: ekologicznyFederacja Konsumentów
Poprzedni

Startuje druga edycja kampanii „Moc Polskich Warzyw”

Następny

Kantar: owoce i warzywa na czele listy produktów, których Polacy chcą jeść więcej

Redakcja EcoTaste

Redakcja EcoTaste

PowiązaneWpisy

Trwają prace nad wyeliminowaniem z użycia szkodliwych odmian plastiku. Bez tych działań do 2040 roku ilość odpadów z tworzyw sztucznych może się potroić
Aktualności

Trwają prace nad wyeliminowaniem z użycia szkodliwych odmian plastiku. Bez tych działań do 2040 roku ilość odpadów z tworzyw sztucznych może się potroić

Zgodnie z szacunkami UNEP, Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, przemysł tworzyw sztucznych do 2040 roku podwoi swoje zdolności produkcyjne. Równocześnie potroi się...

15 września 2022
Eko Lider Lewiatana – znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci
Aktualności

Eko Lider Lewiatana – znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci

• Dziesięciu finalistów rankingu oszczędziło w 2021 roku na produkcji energii elektrycznej 946 MWh. Taka moc mogłaby zasilić 11 średniej...

12 lipca 2022
Następny
Kantar: owoce i warzywa na czele listy produktów, których Polacy chcą jeść więcej

Kantar: owoce i warzywa na czele listy produktów, których Polacy chcą jeść więcej

Ostatnie wpisy

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

5 maja 2025
Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

18 lipca 2024
Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

17 listopada 2023

Facebook

Produkty ekologiczne

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

29 września 2023
Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

24 lipca 2023
Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

16 lipca 2022
Jak zaplanować idealny piknik

Jak zaplanować idealny piknik

15 lipca 2022
Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

6 czerwca 2022
AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

19 kwietnia 2022

Archiwa

  • maj 2025
  • lipiec 2024
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Produkty
  • Zero waste

Tagi

barwnik butelka dieta dla dzieci drewniany Dzieci edukacja ekologia ekologiczny ekosystem emisja energetyka Energia fotowoltaika GDD HAPPY COLOR infrastruktura klocek konsument kosmetyk marnowanie żywności ochrona środowiska odnawialne źródła energii odpad owoc Papier plastik polimer Przemysł przyroda Recykling segregacja sklep Transport Unia Europejska Warszawa witamina wzrost sprzedaży zanieczyszczenia powietrza zdrowie Zero Waste ziemia zmiany klimatyczne środowisko żywność
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Eco Taste

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko

Eco Taste

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .