Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste

Green Generation 2021 Zielony e-commerce

25 lipca 2021
w Aktualności
Czas czytania:10 mins read
A A

Na podstawie badania zrealizowanego przez Mobile Institute w kwietniu 2021 roku na grupie ponad 2000 internautów. To już druga edycja badania i raportu. Pierwszy ukazał się

w styczniu 2020 roku. Partnerem głównym inicjatywy jest Allegro, Partnerami branżowymi są GROHE Polska oraz Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris. Pozostali green partnerzy to: CCC S.A., InPost, Naturativ, Sephora Polska, TerGo, Tymbark. Patronat merytoryczny nad projektem objęli: Izba Gospodarki Elektronicznej, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Polska Izba Opakowań, gazeta.pl wraz z zielona.gazeta.pl

oraz Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Always look on the bright side

Rok 2020 na zawsze pozostanie w pamięci nas wszystkich jako rok pełen wyzwań, ograniczeń i niepewności. Sprawił, że nasze życie wywróciło się do góry nogami. Choć ciężko mówić o pozytywnych aspektach tej sytuacji, to warto zaznaczyć, że Polacy (jak i inne narody) w dużej mierze potrafili dostosować się do radykalnych zmian, jakie zaszły w codziennym życiu każdego z nas. Obudziła się także solidarność i troska o drugiego człowieka.

Zmiany w życiu codziennym dotyczyły także zakupów, które są nieodzownym jego aspektem. W związku z licznymi ograniczeniami sposobów zaopatrywania się w różne produkty, Polacy musieli przekształcić swoje nawyki.

Jedną z takich kluczowych zmian było przeniesienie dużej części zakupów do Internetu, ponieważ nie wymagają one wychodzenia z domu i gwarantują większe bezpieczeństwo kupujących. Obecnie online kupuje już 84% internautów (źródło: „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2021”). Kategorie, które kiedyś były najrzadziej kupowane w sieci, teraz zyskały na popularności. Chodzi przede wszystkim o produkty spożywcze, higieniczne i medyczne, ale także farmaceutyki czy droższe sprzęty RTV i AGD oraz produkty wyposażenia wnętrz.

Warto zaznaczyć, że konsumenci, którzy kupują w sieci, to konsumenci bardziej świadomi

w kontekście zagrożeń ekologicznych. Informacje dotyczące stanu środowiska naturalnego śledzi 60% e-kupujących. 53% uznaje Polskę za obszar zagrożony ekologicznie, a 82% wie o zmianach klimatycznych na świecie. Wśród ogółu konsumentów odsetek ten jest znacznie niższy – dla przykładu tylko 68% uważa, że klimat na Ziemi się ociepla. Co więcej, 88% badanych e-kupujących dostrzega także nieekologiczne praktyki sprzedawców w e-commerce, takie jak pakowanie produktów w za duże pudełka czy używanie folii i wypełniaczy.

„Z ostatniego raportu E-commerce Europe wynika, że branża zmierza w coraz większym stopniu do promowania gospodarki o obiegu zamkniętym. Jednym z kierunków zrównoważonego rozwoju jest dbanie o to, by produkty mogły być stosowane jak najdłużej

z wykorzystaniem ich przez wiele osób. Coraz większe zaufanie konsumentów do idei reuse prowadzi przede wszystkim do zmniejszenia liczby odpadów, a po drugie – zmusza również producentów do dbania o jakość produktów.

Jesteśmy świadomi, że zmiany nie nastąpią z dnia na dzień, musi być chęć i wola po wszystkich stronach. Sprzedawcy, głównie MŚP muszą dojrzeć do decyzji biznesowej,

 do zmiany podejścia, często swojego modelu biznesowego. Jako Allegro chcemy im pomóc

i wesprzeć w zmianie podejścia dzięki edukacji, ale też narzędziom i rozwiązaniom:

tj. ekologicznym opakowaniom, usłudze logistycznej czy zielonym automatom paczkowym, zasilanych energią pochodzącą z odnawialnych źródeł – podkreśla Marta Mikliszańska,

Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.

„Tworzymy kosmetyki, dbając o środowisko i które jednocześnie odpowiadają na potrzeby konsumentów, np. wprowadzamy na rynek produkty bazujące na naturalnych składnikach, których opakowania tworzone są m.in. z surowców odnawialnych, prowadzimy też badania nad wykorzystaniem w opakowaniach surowców pochodzenia naturalnego, biodegradowalnego. Pudełka, w które pakowane są kosmetyki w sklepie on-line Dr Irena Eris, wykonane są z tektury, pochodzącej w minimum 90 proc. z recyklingu. Przy nadruku wykorzystywane są farby na bazie wody. Papier wypełniający jest dopasowany do wielkości opakowania i wraz z wewnętrzną warstwą z bibuły tworzy trójwymiarowy plaster miodu, który dobrze zabezpiecza owijane przedmioty, a jednocześnie pochodzi w 100 proc.

z recyklingu i posiada certyfikat FSC.” – mówi Joanna Łodygowska, szef Działu Komunikacji  Dr Irena Eris.

“Dostrzegalny w ostatnim czasie wzrost kosztów zużycia wody, niezależnie od świadomości ekologicznej konsumentów, przełożył się na zwiększone zainteresowanie rozwiązaniami umożliwiającymi oszczędniejsze gospodarowanie wodą. Niemal cały asortyment marki GROHE (z wyłączeniem części armatury kuchennej) zapewnia technologię ograniczającą przepływ wody bez utraty komfortu podczas korzystania z baterii czy prysznica. Jednocześnie konsumenci, którzy zdają sobie sprawę z zagrożeń wynikających z ogromnej ilości plastiku, jakim zanieczyszczamy środowisko naturalne, ruszyli na zakupy po systemy kuchenne GROHE Blue – rozwiązanie dostarczające filtrowaną wodę o wyjątkowych walorach smakowych, także w wariancie schłodzonym i gazowanym – prosto z baterii kuchennej.  Odnotowaliśmy w ostatnim czasie wzrost sprzedaży tej innowacyjnej armatury kuchennej, która przyczynia się do całkowitej rezygnacji z plastikowych butelek na co dzień. Decyzje zakupowe klientów powodowane są różnymi czynnikami, wspólnym mianownikiem może być jednak fakt, że większość z nich podjęto po długim okresie spędzonym w znacznym stopniu w zaciszu własnych mieszkań czy domów. Wzrost kosztów ich użytkowania stał się zauważalny. Słusznym wydaje się zatem powiedzenie: „Jeśli nie możesz być eko, bądź przynajmniej oszczędny” – stwierdza Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzedaży inwestycyjnej, GROHE Polska

Proekologiczne zachowania e-kupujących

Ponad jedna czwarta konsumentów kupujących w sieci deklaruje, że są oni w stanie poczekać dłużej na przesyłkę, aby sprzedawca wysłał wszystkie produkty w jednej dostawie. Wśród nich, aż 55% wskazało, że mogliby poczekać nawet 5-7 dni. Niemal jedna piąta badanych byłaby także skłonna dopłacić, aby sprzedawca zapakował produkty w opakowanie przyjazne środowisku – bez użycia folii i reklamówek. 41% mogłoby dopłacić 1-2 zł do takiej przesyłki, a 29% już nawet 3-5 zł. 29% e-kupujących stanowią osoby, które są zdania, że w Polsce powinno zostać wprowadzone prawo zobowiązujące marki i sklepy sprzedające w sieci do dodatkowej opłaty za używanie wypełniaczy w paczkach.

„Ekologiczne opakowania, które znalazły się w ofercie Allegro.pl pochodzą w 100%

 z makulatury, mogą zostać również w pełni poddane recyklingowi, albo też wykorzystane ponownie. Odpowiedzialne i zrównoważone pochodzenie surowców użytych do ich wyprodukowania zapewniają międzynarodowe certyfikaty FSC, które zostały przyznane producentom. Zależało nam na współpracy z dostawcami, którzy nie tylko zapewniają najwyższą jakość, ale również produkty w przystępnej cenie, ponieważ nie czerpiemy zysku z ich sprzedaży. Udostępniliśmy opakowania w różnych rozmiarach oraz hurtowych ilościach, bo wiemy, że nasi sprzedawcy mają rosnące potrzeby, a klienci oczekują ekologicznych rozwiązań” – mówi Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.

Zwroty towarów

Bardzo istotną kwestią w kontekście ekologii są także zwroty do sklepów. Wpływają one negatywnie na środowisko naturalne przez tworzenie śladu węglowego oraz generowanie kolejnych opakowań. Jak pokazuje badanie „Co (u)gryzie e-commerce”? (z lutego 2021), 18% e-klientów przyznaje się do zwrotów, a kolejne 38% potwierdza, że często ma ochotę zacząć zwracać produkty i to rozważa. Aż 57% zwracających produkty oddaje je ze względu na nowe okazje zakupowe lub rozmyślenie się, czyli powody niezwiązane bezpośrednio z produktem. Natomiast 26% przyznaje się do zakupów różnych rozmiarów i kolorów od razu z myślą o zwrocie niepasujących.

Co w takim razie należy zrobić, aby przeciwdziałać tak częstym zwrotom produktów?

E-kupujący wskazują na różne czynniki, które mogą mieć na to wpływ. 40% wskazało na stosowanie obszernych i wyczerpujących opisów produktów, 37% na dokładne i szczegółowe zdjęcia produktowe, a 31% na podawanie szczegółowych i konkretnych wymiarów, przede wszystkim w przypadku kategorii odzieżowej.

Jak mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca Mobile Institute „Polscy konsumenci kupujący w Internecie częściej niż pozostali badani zauważają różne nieekologiczne praktyki marek. Potwierdza to prawie 90% e-kupujących. Z drugiej strony, przyzwyczaili się do zwrotów jako oczywistego elementu, wręcz atutu e-commerce. Nie negując oczywiście prawa konsumentów do zwrócenia nie pasujących czy złej jakości produktów, warto pomyśleć o minimalizacji zwrotów wynikających z niemożności zweryfikowania przez konsumenta koloru, rozmiaru, czy innych ważnych cech produktu przy zakupie. Sami konsumenci wskazują na to, że lepsze opisy i zdjęcia byłyby bardzo pomocne i mogłyby znacząco wpłynąć na zmniejszenie liczby zwracanych produktów. Warto, aby marki wzięły ten aspekt pod uwagę, gdyż konsumenci nie tylko zauważają nieekologczne praktyki, ale większość oczekuje też, że to e-commerce jako najbardziej dynamiczny sektor gospodarki, a więc marki sprzedające w sieci, wyznaczą dobre praktyki w zakresie odpowiedzialnego, zielonego biznesu.”

“Właściwy opis produktu, w tym szczegółowe przedstawienie realnych korzyści, które daje on użytkownikowi jest podstawą do umożliwienia konsumentowi dokonania racjonalnego wyboru. Szczególnie ważne jest pokazanie, że produkt może być odpowiedzią na często nieuświadomione jeszcze potrzeby konsumenta. Zaliczyć można do nich dbanie o ekologię czy ograniczenie zużycia wody. Ekologia to temat nie zawsze oczywisty dla większości badanych.  Unikanie zakupu wody butelkowanej jest jednym z kluczowych przykładów. Zdecydowana większość uczestników webinarów organizowanych przez firmę GROHE potwierdziła, że eliminacja konieczności zakupu wody w butelkach jest czymś, co stałoby się stałym elementem ich dnia, gdyby wcześniej wiedzieli o istnieniu systemów kuchennych GROHE Blue i możliwości, które zapewniają” – podkreślaCezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzedaży inwestycyjnej, GROHE Polska

Świadome zakupy

Polscy internauci kupujący online cechują się także większą świadomością podczas robienia codziennych zakupów. 26% tych badanych sprawdza, czy produkty spożywcze, które mają zamiar kupić, są ekologiczne oraz czyta etykiety produktów przed zakupem (dla porównania – robi tak tylko 8% osób, które nie kupują w Internecie). Warto także zaznaczyć, że aż 23% e-kupujących zaopatruje się w produkty spożywcze w sklepach ekologicznych, a 19% wybiera eko-sklepy online. 31% konsumentów kupujących online deklaruje także, że chętniej kupią produkty czy usługi marki, która działa proekologicznie. Jest to zatem istotna informacja dla marek, które zastanawiają się nad wprowadzeniem bardziej ekologicznych działań – nie tylko zadbają o środowisko naturalne, ale też zyskają w oczach e-kupujących, którzy chętniej zakupią ich produkty i usługi.

„Z myślą o poszukujących ekologicznych i zrównoważonych produktów stworzyliśmy również Allegro Naturalnie – platformę, na którą trafiają produkty o najwyższej jakości, niejednokrotnie certyfikowane m.in. znakami FairTrade, Ecolabel czy Rainforest Alliance. Każdy może tam znaleźć coś dla siebie – od naturalnych kosmetyków po produkty spożywcze, w tym odpowiednie dla wegan i wegetarian a nawet meble ogrodowe zrobione z materiałów recyklingowych. Dzięki współpracy ze sprzedawcami oraz rozwiązaniom technologicznym w  jednym miejscu, na stronie naturalnie.allegro.pl kupić można produkty ekologiczne, fair trade, wegańskie oraz wiele innych – bezpiecznie i łatwo” – mówi Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability w Allegro.pl.

„Chcemy zostawić przyszłym pokoleniom czysty, ekologiczny świat. Dlatego między innymi w całej grupie Dr Irena Eris redukujemy zużycie plastiku. Zwracamy uwagę zarówno na procesy i technologie, które mają wymierny wpływ na środowisko, jak i na zmianę naszych przyzwyczajeń i zachowań, dzięki którym możemy robić coś dobrego dla naszego otoczenia. M.in. od 2019 roku Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris korzysta z energii pozyskanej

z odnawialnych źródeł. W 2020 roku, wszystkie nasze kosmetyki zostały wyprodukowane

w 100 proc. z „zielonej energii” – pozyskanej ze źródeł odnawialnych. Laboratorium Kosmetyczne jest świadomym producentem biorącym odpowiedzialność za odpady opakowaniowe, które są generowane po zużyciu produktów kosmetycznych. Dlatego już teraz, w 2021 roku realizujemy poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, które Unia Europejska planuje osiągnąć w 2030 roku” – mówi Joanna Łodygowska, szef Działu Komunikacji Dr Irena Eris.

„Konsumenci coraz sprawniej weryfikują prawdziwość deklaracji aktywności proekologicznych firm i mają wiedzę o zjawisku zwanym greenwashingiem. Marka prowadząca swoją działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju musi być spójna w tym, co komunikuje konsumentowi oraz powinna przekładać zapewnienia

na realną działalność, na przykład na proces produkcji. Firma GROHE przy wykorzystaniu recyklingu na poziomie ponad 90 % zbliża się do gospodarki o obiegu zamkniętym.

Swoje fabryki zasila zieloną energią z fotowoltaiki, a także jest w procesie całkowitego wyeliminowania plastikowych elementów z opakowań swoich produktów. Ostatnio wprowadziła na rynek pierwsze cztery produkty z certyfikacją Cradle to Cradle Certified®. – Założono, że elementy, z których zostały wykonane, po okresie eksploatacji będą mogły być odpowiednio przetworzone i posłużą produkcji kolejnych produktów.

W ten sposób tworzy się obieg materiałów, co w przyszłości zdejmie z głowy konsumenta problem utylizacji trudnego sprzętu, jakim jest armatura. Będzie to również doskonałe potwierdzenie faktu, że konsekwentna polityka zrównoważonego rozwoju jest możliwa

w tak trudnej technologicznie branży.” –  podkreśla Cezary Kowalczyk, Dyrektor ds. sprzedaży inwestycyjnej, GROHE Polska

Po więcej informacji i danych, zapraszamy na stronę Mobile Institute, gdzie znajduje się raport do bezpłatnego pobrania https://mobileinstitute.eu/green

Tagi: cezary kowalczykDr Irena Erisjoanna Łodygowskakatarzyna czuchajmarta mikliszańskaodpady opakowanioweprawa konsumentówsklepy onlineUnia Europejskawzrost sprzedaży
Poprzedni

Tetra Pak i Stora Enso łączą siły, by potroić możliwość recyklingu kartonów po płynnej żywności w Polsce

Następny

Netto z bogatą ofertą produktów wege

Redakcja EcoTaste

Redakcja EcoTaste

PowiązaneWpisy

Trwają prace nad wyeliminowaniem z użycia szkodliwych odmian plastiku. Bez tych działań do 2040 roku ilość odpadów z tworzyw sztucznych może się potroić
Aktualności

Trwają prace nad wyeliminowaniem z użycia szkodliwych odmian plastiku. Bez tych działań do 2040 roku ilość odpadów z tworzyw sztucznych może się potroić

Zgodnie z szacunkami UNEP, Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, przemysł tworzyw sztucznych do 2040 roku podwoi swoje zdolności produkcyjne. Równocześnie potroi się...

15 września 2022
Nowa filozofia eksploatacji zasobów planety: gospodarka obiegu zamkniętego – MIĘDZYNARODOWY SZCZYT KLIMATYCZNY TOGETAIR 2022 (dzień 3, debata 24)
Aktualności

Nowa filozofia eksploatacji zasobów planety: gospodarka obiegu zamkniętego – MIĘDZYNARODOWY SZCZYT KLIMATYCZNY TOGETAIR 2022 (dzień 3, debata 24)

O Gospodarce Obiegu Zamkniętego, roli zagospodarowania odpadów oraz prawidłowego projektowania produktów a także świadomości konsumentów rozmawiano podczas 24. debaty  Szczytu...

27 kwietnia 2022
Następny
Netto z bogatą ofertą produktów wege

Netto z bogatą ofertą produktów wege

Ostatnie wpisy

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

5 maja 2025
Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

18 lipca 2024
Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

17 listopada 2023

Facebook

Produkty ekologiczne

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

29 września 2023
Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

24 lipca 2023
Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

16 lipca 2022
Jak zaplanować idealny piknik

Jak zaplanować idealny piknik

15 lipca 2022
Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

6 czerwca 2022
AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

19 kwietnia 2022

Archiwa

  • maj 2025
  • lipiec 2024
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Produkty
  • Zero waste

Tagi

barwnik butelka dieta dla dzieci drewniany Dzieci edukacja ekologia ekologiczny ekosystem emisja energetyka Energia fotowoltaika GDD HAPPY COLOR infrastruktura klocek konsument kosmetyk marnowanie żywności ochrona środowiska odnawialne źródła energii odpad owoc Papier plastik polimer Przemysł przyroda Recykling segregacja sklep Transport Unia Europejska Warszawa witamina wzrost sprzedaży zanieczyszczenia powietrza zdrowie Zero Waste ziemia zmiany klimatyczne środowisko żywność
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Eco Taste

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko

Eco Taste

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .