Sezon na polskie truskawki trwa od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Konsumpcja truskawek była najwyższa w historii w każdym letnim miesiącu – czerwcu, lipcu i sierpniu. W czerwcu konsumpcja była najwyższa w historii prowadzonego monitoringu. Ponad połowa Polaków uznała truskawkę za najlepszy symbol lata (56%). Wzrosty konsumpcji komentują dr hab. inż. Zbigniew Jarosz z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie oraz plantatorzy Weronika i Karol Maciejczyk.
„Konsumenci z roku na rok coraz bardziej doceniają zalety polskich owoców jagodowych. Widzimy imponujące wzrosty rodzimej konsumpcji. Należy się z tego cieszyć. Dzięki temu w codziennej diecie nas wszystkich spada udział bezwartościowego, śmieciowego jedzenia (fast foodów). Dla mnie osobiście szczególnie radosną informacją jest, iż >>królową<< owoców jagodowych na polskich stołach jest truskawka. Towarzyszy ona mojej rodzinie odkąd pamiętam. Wzrost konsumpcji jest również wyzwaniem dla plantatorów owoców jagodowych. Wkładamy mnóstwo sił aby owoce trafiające na rodzime stoły były smaczne i bardzo wartościowe. Wszystko to dla największego dobra jakim jest nasze zdrowie” – dr hab. Zbigniew Jarosz, dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.
Rosnąca konsumpcja
Na początku lata 2023 truskawka pobiła historyczny rekord ilości konsumentów – w czerwcu jadło ją aż 90% Polaków. Pod koniec lata truskawki jadło 33% Polaków, czyli 10,7 mln konsumentów.
To najwyższy wynik sierpniowych pomiarów od czasów pandemii. W sierpniu truskawki jadło 10,7 mln Polaków. W porównaniu do sierpnia 2022 roku truskawce przybyło 700 tys. nowych konsumentów.
„Śmiało możemy stwierdzić, że ten sezon był dla nas przełomowy. Zarówno pod względem zwiększenia nasadzeń, a co za tym idzie, także plonów, jak i pod względem sprzedaży detalicznej. Opieramy swoją pracę bardzo mocno na informowaniu klientów o lokalności naszych truskawek. Staramy się dotrzeć do jak najszerszego grona konsumentów. Edukujemy i zachęcamy do spożycia nie tylko truskawek, ale także wszystkich innych owoców jagodowych i warzyw sezonowych. Lokalność produktów jest dla nas niezwykle istotnym czynnikiem tak jak sprzedaż i kupno produktów” – zwracają uwagę Weronika i Karol Maciejczyk, „Truskawki od Karola”.
„W porównaniu z ubiegłymi latami widzimy znaczny wzrost konsumpcji truskawek. Poszerza się nie tylko stała grupa klientów, ale także ilość spożywanych przez nich owoców. To nas bardzo cieszy. Jako producenci mamy za zadanie nie tylko wyprodukować, ale później także sprzedać nasze produkty. A właśnie wzrost świadomości, co do jakości spożywanych produktów przekłada się bezpośrednio na ilość sprzedawanych przez nas owoców. Kampanie promocyjne owoców jagodowych, edukujące konsumentów, wspierające także rolników dają wymierne skutki w postaci znacznego wzrostu konsumpcji. Nasz sukces tegorocznych zbiorów i sprzedaży truskawek jest tego najlepszym dowodem” – oceniają Weronika i Karol Maciejczyk.
Truskawka symbolem lata
Truskawka to ulubiony owoc Polaków i jeden z jagodowych symboli lata. W sierpniowych badaniach ponad połowa Polaków właśnie truskawkę uznało za najlepszy symbol tej pory roku. Tak zadeklarowało 56% badanych, czyli 18,1 mln osób.
Najbardziej kojarzące się z latem owoce to, poza truskawką, czereśnie i maliny. Wśród jagodowych taką percepcję mają także borówka (23%), agrest (20%), czerwona porzeczka (18%) i czarna porzeczka (17%), jeżyna (16%), aronia (6%) i rokitnik (3%).
W sierpniu truskawki były trzecim najpopularniejszym owocem jagodowym. Więcej konsumentów znalazły tylko, będące w szczycie sezonu, maliny i borówki, które jadło odpowiednio 57% i 56% Polaków.
Wyniki monitoringu konsumpcji 2020-2023
Projekt badań konsumpcji został zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu Polaków.
Monitoring został rozpoczęty w lutym 2020 roku. Dostarcza informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków i ich przetworów.
Badania realizuje Kantar Polska w ramach projektu CORE TEAM. Badania finansowane są z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Badanie realizowane są na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej. W formie wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI). Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Stale aktualizowane wyniki dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl.
Ulubiony owoc Polaków
Więcej o walorach truskawki przeczytać można na stronie PolskieSuperowoce.pl oraz w materiale Truskawki – 5 mitów, które warto obalić.
Czas na polskie superowoce
Rośnie konsumpcja owoców jagodowych. Podobnie udany sezon mają za sobą m.in. borówki – Borówki z każdym rokiem je coraz więcej Polaków – badania Kantar, 2020-2023 i porzeczki – Porzeczki mają coraz więcej konsumentów, Kantar 2020-2023.
PolishSuperFruits #PolskieSuperowoce
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”.
Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw