Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste

Ośmiu na dziesięciu Polaków przejmuje się zmianami klimatu

11 sierpnia 2021
w Aktualności
Czas czytania:5 mins read
A A

Aż 81 proc. Polaków deklaruje, że zmiany klimatyczne są dla nich powodem do obaw. Wyniki badania przeprowadzonego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte „Climate Sentiment Index” pokazują też, że sześciu na dziesięciu badanych odczuwa poważny niepokój związany ze stanem środowiska naturalnego. Zdecydowanie najwięcej jest w tej grupie kobiet. Badanie Deloitte zostało przeprowadzone tuż przed Dniem Długu Ekologicznego. Wyznacza on moment, kiedy ludzie wykorzystali zasoby, które przypadają na cały rok produkcji dóbr i usług, przekraczając tym samym zdolność Ziemi do ich odnawiania. Od 29 lipca żyjemy więc na ekologiczny kredyt.

Tegoroczny Dzień Długu Ekologicznego przypada prawie miesiąc wcześniej niż rok temu. Oznacza to, że tempo, w jakim zużywamy naturalne zasoby mocno przyspieszyło.

Wyniki naszego najnowszego badania pokazują, że transformacja klimatyczna firm jest koniecznością nie tylko dlatego, że wymuszają ją zmiany regulacyjne. 81 proc. Polaków, którzy przyznają, że przejmują się zmianami klimatu to przecież potencjalni pracownicy i klienci, i to ich potrzeby powinny być na pierwszym miejscu w biznesie. Prawie dwie trzecie z nas deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca czuło niepokój z powodu zmian klimatycznych. To alarmujący wynik, który powinien skłonić firmy do działania

– mówi Irena Pichola, partnerka, liderka zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej, a jednocześnie globalna liderka ds. klimatu i zrównoważonego rozwoju sektora publicznego, Deloitte. Ekspertka zauważa, że najbardziej zaniepokojone grupy to kobiety, osoby w wieku 50+, aktywne zawodowo i posiadające dzieci. Co istotne ponad trzy razy częściej niepokój o środowisko deklarują ankietowani, którzy widzą negatywne skutki zmian klimatycznych w swoim otoczeniu. Może to oznaczać, że w miarę jak zmiany klimatyczne będą stawały się bardziej widoczne, liczba zaniepokojonych osób będzie rosła.

Silny niepokój o klimat częściej odczuwają osoby posiadające dzieci. Wśród rodziców, osób zaniepokojonych o stan klimatu jest więcej niż średnio w badaniu. Pokazuje to większą troskę o jakość życia przyszłych pokoleń niż własną. Prawie trzy czwarte respondentów twierdzi też, że to właśnie ich dzieci i wnuki skorzystają na ograniczeniu zmian klimatycznych, a tylko 7 proc., że oni sami.

Czas na działanie

55 proc. ankietowanych przez Deloitte Polaków uważa, że w zakresie walki o lepszy klimat podejmowanych jest aktualnie za mało działań. 43 proc. oczekuje natychmiastowych i zdecydowanych działań, nawet jeśli wiążą się one z koniecznością wysokich nakładów. 46 proc. oczekuje mniej nagłych ruchów i woli dać czas naukowcom na znalezienie najbardziej efektywnych rozwiązań. Tylko 7 proc. Polaków uważa, że świat robi wystarczająco dużo w tym zakresie. Marginalny jest natomiast odsetek respondentów (4 proc.), którzy nie chcą żadnych zmian.

Najbardziej zdecydowanych działań oczekują osoby, które widzą negatywne efekty zmian klimatycznych w swoim otoczeniu oraz te, które niepokoiły się o klimat w ciągu ostatniego miesiąca. Obie grupy zaniepokojonych niemal dwukrotnie częściej niż pozostali badani wskazują potrzebę podejmowania stanowczych działań na rzecz ochrony klimatu.

– mówi Irena Pichola. Także w tym wypadku zauważalny wpływ na odpowiedzi badanych miała ich płeć – o ile bardziej zdecydowanych działań kobiety i mężczyźni oczekują niemal tak samo często, to kobiety częściej wskazują na konieczność działań statecznych i opartych o lepsze poznanie zjawiska, zaś mężczyźni częściej wskazują na konieczność stanowczych działań.

Zacząć zmiany od siebie

W gospodarstwach domowych, z których płyną deklaracje troski o klimat, jest też gotowość do podejmowania wysiłku w tym zakresie. Do najczęstszych działań należy segregowanie odpadów, co robi ponad dwie trzecie badanych i ograniczenie marnowania żywności – 62 proc. Na trzecim miejscu jest ograniczenie zużycia wody – 61 proc.

Ponad trzy czwarte ankietowanych zapewnia też, że jest skłonne płacić więcej za towary przyjazne dla środowiska. Większość z nich jest gotowa zapłacić za to nieznacznie więcej (do 10 proc. ponad normalną cenę), 14 proc. ankietowanych jest skłonnych płacić istotnie więcej (do 20 proc.), natomiast 4 proc. deklaruje, że zapłaci nawet ponad 20 proc..

Gotowość płacenia wyższych cen istotnie częściej niż pozostali badani wyrażają osoby obawiające się o klimat. Co ciekawe, znaczenie ma tu także wiek. Osoby poniżej 35 roku życia częściej deklarują gotowość płacenia wyższej ceny za przyjazne środowisku towary.

Ponad jedna trzecia ankietowanych zapewnia, że jest skłonna płacić wyższe podatki, by inwestować w ochronę klimatu. Przeciętnie badani wyrażali gotowość do płacenia ok. 50 zł miesięcznie. Gotowość do płacenia ponownie wiązała się z obawami o klimat i wiekiem ankietowanych. Osoby obawiające się o klimat są skłonne płacić średnio o 22 zł więcej niż te bez takich obaw, a osoby poniżej 35 roku życia są skłonne średnio zapłacić o 29 zł więcej niż osoby starsze.

Odpowiedzialny biznes

Dla ankietowanych znaczenie ma także podejście pracodawcy do kwestii klimatycznych. Ponad jedna czwarta respondentów jest skłonna zaakceptować niższą pensję, jeśli pracodawca jest przyjazny dla środowiska. Najwięcej, bo ponad połowę tej grupy stanowią osoby, które obawiają się o stan środowiska. Przeważnie zgodziłyby się na pensję niższą do 5 proc.

To, jak ważne jest stanowisko pracodawcy w kwestii dbania o środowisko, pokazuje znaczna, bo wynosząca 27 proc., liczba badanych, którzy zapewniają, że rozważą zmianę pracy, jeśli firma, w której pracują nie wprowadzi zrównoważonych praktyk biznesowych. 37 proc. zapytanych szczyci się natomiast pracą w organizacji, która aktywnie działa w celu redukcji emisji zanieczyszczeń, podróży czy używania plastiku.

Dla nowoczesnych firm prowadzenie biznesu, to nie tylko zarabianie pieniędzy, ale również odpowiedzialność za ludzi, jakość ich życia, a tym samym za środowisko. Deloitte nie tylko edukuje rynek i pomaga firmom w transformacji klimatycznej, ale też zgodnie z naszą globalną strategią we własnym zakresie podejmujemy działania proklimatyczne. Zmieniamy procesy, by zredukować własną emisyjność i zmobilizować pracowników do działań wspierających ochronę klimatu. Mamy taką możliwość również dzięki Fundacji Deloitte Polska, która skupia się na trzech obszarach – edukacji, dobroczynności i właśnie klimacie. Naszym celem jest zachęcenie pracowników i klientów do wychodzenia z inicjatywami, które ułatwią przejście na gospodarkę niskoemisyjną i realizację założeń Porozumienia Paryskiego.

– mówi Tomasz Konik, partner zarządzający Deloitte w Polsce.

Przeczytaj raport TUTAJ

Tagi: edukacjaekologicznyirena picholaRaportśrodowiskotomasz konikziemiazmiany klimatyczne
Poprzedni

Wiedeń finansuje zazielenianie fasad, dachów i dziedzińców. Tak walczy ze zmianami klimatycznymi

Następny

Polacy wyrzucają do kosza 5 mln ton żywności rocznie

Redakcja EcoTaste

Redakcja EcoTaste

PowiązaneWpisy

Kärcher ograniczył znacząco emisje dwutlenku węgla. Firma publikuje raport za 2021
Aktualności

Kärcher ograniczył znacząco emisje dwutlenku węgla. Firma publikuje raport za 2021

Kärcher -  firma społecznie odpowiedzialna Globalny koncern Alfred Kärcher SE & Co. KG opublikował  właśnie nowy raport dotyczący zrównoważonego rozwoju....

7 października 2022
Nestlé uruchamia NESCAFÉ Plan 2030, aby pomóc w rozwoju rolnictwa regeneracyjnego, zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych i poprawie poziomu życia rolników
Aktualności

Nestlé uruchamia NESCAFÉ Plan 2030, aby pomóc w rozwoju rolnictwa regeneracyjnego, zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych i poprawie poziomu życia rolników

NESCAFÉ, największa marka kawy należąca do Nestlé i jedna z najpopularniejszych kaw na świecie, przedstawiła dziś swój szeroko zakrojony plan,...

5 października 2022
Następny
Polacy wyrzucają do kosza 5 mln ton żywności rocznie

Polacy wyrzucają do kosza 5 mln ton żywności rocznie

Ostatnie wpisy

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

5 maja 2025
Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

18 lipca 2024
Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

17 listopada 2023

Facebook

Produkty ekologiczne

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

29 września 2023
Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

24 lipca 2023
Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

16 lipca 2022
Jak zaplanować idealny piknik

Jak zaplanować idealny piknik

15 lipca 2022
Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

6 czerwca 2022
AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

19 kwietnia 2022

Archiwa

  • maj 2025
  • lipiec 2024
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Produkty
  • Zero waste

Tagi

barwnik butelka dieta dla dzieci drewniany Dzieci edukacja ekologia ekologiczny ekosystem emisja energetyka Energia fotowoltaika GDD HAPPY COLOR infrastruktura klocek konsument kosmetyk marnowanie żywności ochrona środowiska odnawialne źródła energii odpad owoc Papier plastik polimer Przemysł przyroda Recykling segregacja sklep Transport Unia Europejska Warszawa witamina wzrost sprzedaży zanieczyszczenia powietrza zdrowie Zero Waste ziemia zmiany klimatyczne środowisko żywność
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Eco Taste

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko

Eco Taste

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .