Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste

Prawie 80 proc. Polaków przedkłada jakość żywności nad cenę

24 listopada 2021
w Aktualności
Czas czytania:4 mins read
A A

Polska na czele państw, których mieszkańcy ograniczyli spożycie alkoholu.

Większość konsumentów w Europie, robiąc zakupy w supermarkecie, częściej kieruje się aspektem zdrowotnym niż ceną produktów. Jak pokazuje raport firmy doradczej Deloitte The Conscious Consumer 64 proc. respondentów przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zaczęło bardziej interesować się wpływem spożywanych produktów na ich zdrowie. Liderem pod tym względem są Polacy, spośród których niemal 75 proc. deklaruje, że częściej sięga po owoce i warzywa, a prawie 60 proc. ograniczyło w ostatnim roku spożycie alkoholu. Częściej niż inne nacje jesteśmy także gotowi zapłacić więcej za żywność dobrej jakości.

Europejscy konsumenci wykazują coraz większą troskę o wpływ spożywanych produktów na ich zdrowie.  Duże zainteresowanie aspektem zdrowotnym obserwuje się przede wszystkim wśród mieszkańców Polski (82 proc.) – najwyższy wynik w Europie, Finlandii (74 proc.) oraz Portugalii (72 proc.).  Natomiast Belgowie, Holendrzy oraz Szwedzi (56 proc.) są mniej zaangażowani w te kwestie.

The conscious consumer

Pobierz PDF 

Coraz bardziej świadomi konsumenci w całej Europie coraz częściej dokonują proekologicznych wyborów podczas zakupów spożywczych. Objawia się w to m.in. w korzystaniu z własnych, wielorazowych toreb – w Polsce deklaruje tak 90 proc. osób – wybieraniu lokalnych produktów i gotowości, by za nie więcej zapłacić. Zmieniają także nawyki: uczestnicy badania deklarują, że częściej gotują w domu, piją mniej alkoholu, ograniczają spożycie mięsa i unikają zamawiania gotowych posiłków, ze względu na wykorzystanie plastikowych opakowań

– mówi Irena Pichola, partner, liderka zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej.
 

Coraz popularniejsze produkty lokalne

Wielu Europejczyków w ostatnim roku częściej wybiera towary regionalne (60 proc.), pochodzące ze równoważnych upraw oraz produkowane zgodnie z ideą sprawiedliwego handlu. Kluczowa jest chęć wspierania lokalnych dostawców, możliwość kupna świeżych produktów oraz ich dostępność. Większość respondentów z Europy (74 proc.) jest skłonna ponieść dodatkowe koszty (min. 5 proc. lub więcej) za zakup żywności i artykułów produkowanych lokalnie. Spośród wszystkich osób biorących udział w badaniu 72 proc. (tak samo w Polsce) jest gotowych zapłacić więcej za żywność pochodzącą ze zrównoważonych upraw i hodowli oraz produkty fair-trade.
 

Wybory konsumenckie na nowo

W ostatnim roku zwiększyło się spożycie owoców (54 proc.) i warzyw (59 proc.), szczególnie w krajach, gdzie aspekt zdrowotny jest kluczowy przy wyborze produktów spożywczych. Uwagę zwraca Polska, w której 74 proc. osób przyznało, że częściej sięga po owoce i warzywa (77 proc.).

Większa świadomość i dbałość o zdrowie zmieniły także zachowania konsumentów. Aż 45 proc. Europejczyków przyznaje, że w ciągu ostatniego roku spożywało mniej mięsa. Średnio 39 proc. ankietowanych stwierdziło, że je bardziej ekologiczne produkty niż wcześniej. Z kolei 48 proc. z nich przyznało, że wypiło mniej alkoholu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Można to także łączyć z rzadszymi spotkaniami towarzyskimi spowodowanymi pandemią koronawirusa. Zwraca uwagę jednak fakt, że to Polska stoi na czele państw, które najbardziej ograniczyły spożycie alkoholu (taką deklarację złożyło 59 proc.).

Cena czy jakość

Średnio sześciu na dziesięciu respondentów mając do wyboru produkt zdrowszy lub w przystępnej cenie – wybierało ten pierwszy. Spośród badanych krajów najwyższy odsetek tego typu postaw zaobserwowano w Polsce (79 proc.).

Cena ma nadal bardzo istotną rolę w całej Europie. Jednakże kiedy respondenci stoją przed decyzją kupna produktu tańszego czy zdrowszego, wybierają ten drugi. Towary spożywcze fair trade nie cieszą się już taką przychylnością. Siedmiu na dziesięciu ankietowanych mając do wyboru towar produkowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju a niższą cenę – decydowała się na tańsze zakupy. Nie dziwi fakt, że respondenci z wyższymi dochodami i wyższym wykształceniem są częściej skłonni do zakupu organicznej żywności

– mówi Kamil Kucharczyk, wicedyrektor w dziale Doradztwa Finansowego, Deloitte.


Supermarkety z eko misją

53 proc. osób uczestniczących w badaniu przyznało, że chciałoby, aby supermarkety informowały kupujących o zdrowych odpowiednikach produktów. Obecnie 41 proc. respondentów uważa Internet za najważniejsze źródło informacji w tym względzie. Z kolei w ocenie ponad jednej czwartej badanych (28 proc.) są to media społecznościowe. Jak więc widać, istnieje przestrzeń, którą supermarkety mogłyby zagospodarować. Z kolei 17 proc. uczestników badania traktuje supermarkety jak źródło informacji na temat zdrowszego stylu życia, przy czym jedynie 4 proc. uważa, że są one wiarygodnym źródłem informacji o wartościach odżywczych i aspektach zdrowotnych.

Informacje o badaniu

W badaniu przeprowadzonym przez Deloitte dotyczącym zachowań konsumentów w supermarketach wzięło udział 17 tys. respondentów z 15 krajów europejskich, w tym z: Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch, Holandii, Norwegii, Polski, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Tagi: ekologicznyirena picholajakośćkamil kucharczykmedia społecznościowezdrowieżywność
Poprzedni

Jak walczyć z marnowaniem żywności w sklepie? Eurocash wydał podręcznik dla niezależnych przedsiębiorców

Następny

Trendy kulinarne na 2022 rok

Redakcja EcoTaste

Redakcja EcoTaste

PowiązaneWpisy

Trwają prace nad wyeliminowaniem z użycia szkodliwych odmian plastiku. Bez tych działań do 2040 roku ilość odpadów z tworzyw sztucznych może się potroić
Aktualności

Trwają prace nad wyeliminowaniem z użycia szkodliwych odmian plastiku. Bez tych działań do 2040 roku ilość odpadów z tworzyw sztucznych może się potroić

Zgodnie z szacunkami UNEP, Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, przemysł tworzyw sztucznych do 2040 roku podwoi swoje zdolności produkcyjne. Równocześnie potroi się...

15 września 2022
Eko Lider Lewiatana – znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci
Aktualności

Eko Lider Lewiatana – znamy zwycięzców pierwszego proekologicznego rankingu sieci

• Dziesięciu finalistów rankingu oszczędziło w 2021 roku na produkcji energii elektrycznej 946 MWh. Taka moc mogłaby zasilić 11 średniej...

12 lipca 2022
Następny
Trendy kulinarne na 2022 rok

Trendy kulinarne na 2022 rok

Ostatnie wpisy

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

Pochodzenie ma znaczenie – kupujmy polskie truskawki

5 maja 2025
Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

Raportowanie Środowiskowe – kluczowe elementy i najlepsze praktyki

18 lipca 2024
Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

Polska jest bardzo atrakcyjnym, ale i trudnym rynkiem dla inwestorów OZE.

17 listopada 2023

Facebook

Produkty ekologiczne

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

Tego nie wiecie o kawie. Jakie kryje tajemnice i jak przygotowywać ją jak barista?

29 września 2023
Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

Kurczak z wolnego wybiegu – dlaczego warto wybierać EKO żywność?

24 lipca 2023
Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

Owoce jagodowe wciąż nie są doceniane. Dietetycy zalecają, by spożywać ich filiżankę dziennie

16 lipca 2022
Jak zaplanować idealny piknik

Jak zaplanować idealny piknik

15 lipca 2022
Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

6 czerwca 2022
AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

19 kwietnia 2022

Archiwa

  • maj 2025
  • lipiec 2024
  • listopad 2023
  • październik 2023
  • wrzesień 2023
  • sierpień 2023
  • lipiec 2023
  • maj 2023
  • kwiecień 2023
  • marzec 2023
  • styczeń 2023
  • grudzień 2022
  • listopad 2022
  • październik 2022
  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Produkty
  • Zero waste

Tagi

barwnik butelka dieta dla dzieci drewniany Dzieci edukacja ekologia ekologiczny ekosystem emisja energetyka Energia fotowoltaika GDD HAPPY COLOR infrastruktura klocek konsument kosmetyk marnowanie żywności ochrona środowiska odnawialne źródła energii odpad owoc Papier plastik polimer Przemysł przyroda Recykling segregacja sklep Transport Unia Europejska Warszawa witamina wzrost sprzedaży zanieczyszczenia powietrza zdrowie Zero Waste ziemia zmiany klimatyczne środowisko żywność
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Eco Taste

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko

Eco Taste

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .