Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Eco Taste

Visual Merschandising. Budujemy przestrzeń sklepu – porady eksperta

4 lipca 2020
w Aktualności
Czas czytania:7 mins read
A A

Jak dobrze zaplanować przestrzeń salonu obuwniczego? Co zrobić, by klient dotarł do ostatniej ściany sklepu? Jakich błędów się wystrzegać, a o czym bezwzględnie należy pamiętać, aranżując punkt sprzedaży obuwia. Cennych odpowiedzi  na te pytania udzieliła nam Monika Partyka, właścicielka firmy doradczej VM Service, ekspert obuwniczego Visual Merschandisingu, dwukrotna laureatka nagrody
Best Visual Merchandiser  Global Partner Markets CONVERSE.

Joanna Banakiewicz-Brzozowska: – Aranżacja przestrzeni handlowej z pewnością musi uwzględniać specyfikę danej branży. Jakie zasady obowiązują w budowaniu przestrzeni w sklepie obuwniczym?

Visual merchandising obuwniczy rządzi się swoimi prawami i nieco różni się od np. odzieżowego, jednak część zasad pozostaje wspólna. Zdecydowanie najważniejsza w moim odczuciu jest właściwa prezentacja produktu, w zasięgu wzroku, w łatwej interakcji z klientem. W przypadku butów, które są małym produktem i zwykle jest ich szeroki asortyment, jest to nie lada wyzwanie.

Odpowiednia aranżacja sklepu skutecznie wpływa na nawigowanie klienta. O czym powinno się pamiętać, aranżując sklep z obuwiem?

W temacie nawigacji bezwzględnie najważniejszy jest jasny podział sklepu na strefy, np. damską, męską i dział dziecięcy, jeśli taki mamy. Dzięki temu klient łatwo odnajdzie się w przestrzeni handlowej i uda się we właściwym kierunku. W swojej pracy spotkałam się niejednokrotnie z frustracją klientów w tej materii. Szczególnie w przypadku mężczyzn podział musi być wręcz dosadny. Nie czują się komfortowo przeszukując półki z damskim obuwiem.

W przypadku większych salonów z obuwiem istotne jest, by klient dotarł do ostatniej ściany sklepu. Każdemu właścicielowi zależy bowiem, by cała kolekcja, jaką posiada w sklepie, została w całości obejrzana przez klienta. Jak więc wpłynąć na klienta, by za szybko nie wyszedł ze sklepu i dotarł do ostatnich półek? Co zatem powinno się tam znajdować? Jakimi produktami przyciągnąć klienta w tej strefie sklepu?

Jest to niewątpliwie bardzo istotna kwestia. Każdy centymetr sklepu powinien być dochodowy i przynosić nam zyski. Uważam, że poruszanie się klienta w sklepie zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat, co wymaga od nas zupełnie innego zaangażowania. Klient jest bardziej zdecydowany i świadomy. Poszukuje konkretnych produktów, aktualnych trendów. W tym względzie bardzo istotna jest ekspozycja i klimat samego sklepu. Moim zdaniem powinien on tworzyć spójną historię, jedną całość. W ten sposób płynnie przeprowadzimy klienta przez nasz sklep. Dlatego, jeśli tylko jest to możliwe, opowiadajmy tę historię od wejścia. Bawmy się kolorami, kolekcjami, trendami i setujmy produkty. Setowanie butów z asortymentem komplementarnym nie tylko zagra wizualnie, ale też będzie szansą na zwiększenie sprzedaży.  Pamiętajmy także o bardzo istotnej kwestii – a mianowicie rotacji produktów. Dzisiejszy klient jest bardzo wymagający, lubi zmiany, potrzebuje bodźców. Dlatego nasza przestrzeń handlowa musi żyć. Należy stale obserwować klientów, ciągi komunikacyjne, którymi się poruszają i działać stricte z tym ruchem, reagować na bieżąco. To zdecydowanie przełoży się na wyniki.

Strefa kasy to ważny punkt każdej przestrzeni handlowej. Jakiego rodzaju produkty powinny się w tym miejscu znajdować w salonie/butiku obuwniczym?

Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowałam tendencję tzw. „czyszczenia” strefy kasy. Odchodziło się od ekspozycji małych akcesoriów i tworzyło się te strefy jako bardziej sterylne, pokazujące image, wizerunek marki. Jednak jak dobrze wiemy, małe akcesoria są idealnym produktem w sprzedaży komplementarnej, a co za tym idzie – zwiększają nasz obrót. W przestrzeni sklepowej zwykle giną, na tle innych produktów i ciężko wygospodarować dla nich dedykowane miejsce. Dlatego aktualnie odchodzi się od sterylnej czystej wersji kasy, np. tylko z wielkoformatową grafiką, a wraca do większego wykorzystania jej również jako przestrzeni handlowej, a nie tylko wizerunkowej.

Według  ekspertów, aranżacja sklepu wpływa na decyzje zakupowe klientów. Jakie rozwiązania mają w tym procesie kluczowe znaczenie ?

W dzisiejszych czasach, kiedy znaczna część handlu przeniosła się do internetu, moim zdaniem kluczowe jest stworzenie niepowtarzalnej, przyjaznej dla klienta atmosfery. To nie tyczy się konkretnych elementów, stref. Chodzi o całościowe wrażenie. Dzięki temu mamy gwarancję, że klient do nas wróci. Kluczowa w tym względzie jest także obsługa. Nawet najlepiej zorganizowany i zaaranżowany sklep nie da nam gwarancji sukcesu, jeśli nie ma w nim dobrego sprzedawcy. Pamiętajmy, że to oni w dużym stopniu pracują na klimat naszego sklepu.

Jakie trendy w tym roku obowiązują w wystroju wnętrz sklepów? Co odchodzi już do lamusa?

Zdecydowanie, jak wszędzie − zero waste. Szukamy najprostszych, długoterminowych rozwiązań, które są przyjazne dla środowiska. Używamy materiałów, które można powtórnie przetworzyć, przearanżować lub zwyczajnie wykorzystać ponownie. Tym samym stawia się także na rozwiązania jakościowe.

Jakie kolory będą obowiązujące?

Jeśli chodzi o kolory, trendy w VM, i to zarówno w witrynach jak i w instorze są uzależnione od konkretnych historii i samych produktów. To one wyznaczają kierunek i pomysł.

Dla prowadzących rodzinne małe firmy handlowe sporym wyzwaniem jest aranżacja witryny. To ona w dużej mierze zachęca klienta do wizyty w sklepie. Proszę o kilka wskazówek, jak przygotować efektowną witrynę  sklepu?

Jestem zwolennikiem setowania produktów i podążania za jedną historią. Nie musi się to wiązać z totalnie minimalistycznymi rozwiązaniami. Szukajmy całościowej jednej historii. Klienci to „łatwo czytają”.

Jaki charakter będą miały witryny sklepów obuwniczych? Czy dalej jest w modzie minimalizm i oszczędność w ,zy pojawia się nowy nurt?

Trendy i charakter wyznaczają same produkty. Z moich obserwacji wynika, że aktualnie nie ma jednego płynnego trendu. W dzisiejszych czasach przyszło nam walczyć o klienta, dlatego każdy szuka unikatowych rozwiązań i wyróżniania się na tle konkurencji.

A jeśli miałaby Pani wskazać najczęściej popełniane błędy w aranżacji sklepów obuwniczych, to co by się znalazło w pierwszej piątce?

Jeśli chodzi o VM, to:

1. zdecydowanie przetowarowanie sklepów,

2. brak jasnego podziału na strefy,

3. brak rotacji produktów,

4. brak spójności i chaos w ekspozycji,

5. mieszanie wyprzedaży z nową kolekcją.

Jeśli chodzi o samą przestrzeń sklepową, od strony projektu i planowania, to wydaje mi się, że sklepy, które ostatnio pojawiły się na naszym rynku są bardzo ciekawe w formie. Pamiętajmy w tym temacie o jednej bardzo istotnej kwestii – wyposażenie sklepu nie może brać góry nad produktem. Przesycenie kolorów, świateł, zapachów i innych elementów, które wpływają na nasze zmysły, działa w drugą stronę. Całość powinna być dobrze przemyślana, a elementy dobrane z umiarem, współgrać z produktem tak, żeby zwiększyć sprzedaż. 

Tagi: converseEkspertekspozycjamonika partykaprzestrzeńSalonsklepSprzedażVisual MerschandisingWyprzedaż
Poprzedni

Pchli Targ na Zaciszu! 15 września

Następny

Cel osiągnięty – w Polsce wszystkie fabryki Nestlé są „zero waste

Redakcja EcoTaste

Redakcja EcoTaste

PowiązaneWpisy

Polacy, kupując ubrania dla dzieci, patrzą, czy są ekologiczne. Ale nie chcą za nie więcej płacić
Aktualności

Polacy, kupując ubrania dla dzieci, patrzą, czy są ekologiczne. Ale nie chcą za nie więcej płacić

Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to, czy kupowane dla dzieci ubrania są ekologiczne. Obecnie już blisko połowa konsumentów to...

13 czerwca 2022
CCC rozszerza akcję „Daj swoim butom drugie życie”
Aktualności

CCC rozszerza akcję „Daj swoim butom drugie życie”

Grupa CCC sukcesywnie rozszerza akcję „Daj swoim butom drugie życie”. Jej celem jest zbiórka używanego obuwia, które następnie zostaje zagospodarowane...

13 stycznia 2022
Następny
Cel osiągnięty – w Polsce wszystkie fabryki Nestlé są „zero waste

Cel osiągnięty – w Polsce wszystkie fabryki Nestlé są „zero waste

Ostatnie wpisy

Jak być odpowiedzialnym przedsiębiorcą? Tego dowiesz się z poradnika Grupy Eurocash

Jak być odpowiedzialnym przedsiębiorcą? Tego dowiesz się z poradnika Grupy Eurocash

4 lipca 2022
Wielki wakacyjny test infrastruktury ładowania: jak szykuje się GreenWay?

Wielki wakacyjny test infrastruktury ładowania: jak szykuje się GreenWay?

23 czerwca 2022
Grzegorz Tobiszowski na PSEW 2022: Polska nie jest już energetycznym pariasem Europy i staje się liderem transformacji

Grzegorz Tobiszowski na PSEW 2022: Polska nie jest już energetycznym pariasem Europy i staje się liderem transformacji

22 czerwca 2022

Facebook

Produkty ekologiczne

Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

Bardziej ekologiczna jazda dzięki odpowiednim oponom czyli jak zaoszczędzić do pół litra paliwa na 100 km

6 czerwca 2022
AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

AKADEMIA MĄDREGO DZIECKA uczy dzieci szacunku do natury

19 kwietnia 2022
Codziennie w Polsce używa się 3 mln plastikowych słomek. Robione ze słomy mogą być dla nich ekologiczną alternatywą

Codziennie w Polsce używa się 3 mln plastikowych słomek. Robione ze słomy mogą być dla nich ekologiczną alternatywą

7 grudnia 2021
Lidl Polska wspiera lokalnych dostawców – BIO mięso mielone z Roztocza w ofercie sieci

Lidl Polska wspiera lokalnych dostawców – BIO mięso mielone z Roztocza w ofercie sieci

2 listopada 2021
Jak wybrać najlepszą śniadaniówkę dla dziecka

Jak wybrać najlepszą śniadaniówkę dla dziecka

20 sierpnia 2021
Benzyna alkilatowa – sposób na ekologiczne zasilanie małych maszyn i urządzeń

Benzyna alkilatowa – sposób na ekologiczne zasilanie małych maszyn i urządzeń

8 sierpnia 2021

Archiwa

  • lipiec 2022
  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • wrzesień 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • grudzień 2019
  • listopad 2019

Kategorie artykułów

  • Aktualności
  • Produkty
  • Zero waste

Tagi

barwnik butelka dieta dla dzieci drewniany Dzieci dziecko edukacja ekologia ekologiczny ekosystem energetyka Energia fotowoltaika GDD HAPPY COLOR klocek konsument kosmetyk marnowanie żywności natura ochrona środowiska odnawialne źródła energii odpad owoc Papier plastik polimer przyroda Recykling segregacja sklep Transport Unia Europejska Warszawa Warsztaty witamina wzrost sprzedaży zanieczyszczenia powietrza zdrowie Zero Waste ziemia zmiany klimatyczne środowisko żywność
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko
  • Strony partnerskie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Eco Taste

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Zero Waste
  • Produkty Eko

Eco Taste

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .